Friday 7 September 2012

Rancangan Pengajaran Harian

TEMA
KEBUDAYAAN
TAJUK
Kuih Oh Kuih!



FOKUS UTAMA

Standard Kandungan

2.6

Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.


Standard Pembelajaran

2.6.1

Membaca pelbagai bahan kreatif yang sesuai untuk menambah kosa kata dan meningkatkan kelaancaran bacaan


FOKUS SAMPINGAN

Standard Kandungan

1.4

Bertutur,berbual,dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila

Standard Pembelajaran

1.4.4

Bertutur dan menyatakan permintaan dengan intonasi yang betul tentang sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.


OBJEKTIF

Pada akhir pengajaran , murid dapat :

i.              Membaca bahan untuk menambah kosa kata dan meningkatkan kelancaran bahasa.

ii.            Menyatakan permintaan dengan intonasi yang betul dan secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dalam situasi tidak formal


PENGISIAN KURIKULUM

i.              Ilmu : Kajian Tempaatan
ii.            Nilai : Rajin , keyakinan diri , kerjasama

KBT  : Kecerdasan Pelbagai , Kontekstual

EMK  : Kreativiti dan Inovasi


SISTEM BAHASA

Tatabahasa  : kata nama kerja

Kosa kata     : koci , lempeng , keria ,baulu , tepung pelita , kuih lapis ,
                       Apam .


MEDIA

Kad perkataan , kad gambar , video



AKTIVITI

PENGISIAN KURIKULUM

CATATAN

SET INDUKSI

1.    Guru mempamerkan video tentang kuih

2.    Guru bersoal jawab dengan murid tentang kuih yang terdapat dalam video.

Contoh soalan :

·         Pernahkah murid makan kuih yang terdapat dlam video ?
·         Apakah nama kuih yang diketahui oleh murid ?
·          



Ilmu :

Nilai : menghargai

EMK : Kreativiti dan
           inovasi


LANGKAH 1

1.    Guru mempamerkan  seni kata lagu  ‘ Kuih Tradisional ‘

2.    Guru meminta murid menyebut nama – nama kuih yang disebutkan dalam seni kata lagu tersebut sambil mempamerkan kad gambar kuih tersebut.

3.    Guru mencatatkan nama – nama yang telah disebutkan oleh murid dan membimbing murid menyatakan cara kuih dimasak sama ada goreng , rebus , bakar , atau kukus .

Ilmu – Pend. Muzik

Nilai – rajin

EMK : Kreativiti dan 
           inovasi



Seni kata lagu










Latihan cara kuih dimasak

Langkah 2

1.    Guru membimbing murid membaca seni kata lagu yang dipaparkan.

2.    Murid membaca seni kata lagu
-       Secara individu
-       Secara kumpulan

3.    Guru membimbing murid menyanyikan lagu.

4.    Murid diminta membaca nama – nama kuih dan menkategorikannya dalam kumpulan kuih manis dan kuih pedas .




Ilmu : Kajian Tempatan

Nilai : Keyakinan diri

EMK : Kreativiti dan
           inovasi




Latihan rasa kuih












Langkah 3

1.    Murid membaca semula nama – nama kuih dalam seni kata lagu yang dipaparkan oleh guru.

2.    Murid dalam kumpulan kecil berbincang dan memikirkan cara mengubah suai rasa atau bentuk kuih mengikut keativiti mereka.

3.    Murid membentangkan hasil kerja kumpulan mereka.



Ilmu : Kajian Tempatan

Nilai : Keyakinan diri

EMK: Kreativiti dan

         Inovasi


Langkah 4

Pentaksiran

1.    Murid membaca dialog yang disediakan dengan sebutan dan intonasi yang betul.

2.    Murid mencari makna perkataan yang berwarna



Pemulihan

1.    Guru membimbing murid membaca dan mengeja nama – nama kuih.


Pengayaan

1.    Murid – murid membaca frasa – frasa yang terdapat dalam lembaran kerja yang diberi.

2.    Murid menkategorikan cara – cara kuih dimasak.





Ilmu  : Kajian Tempatan

Nilai  : Keyakinan diri

KBT  : BCB

KB    : menjana idea


















Kad perkataan

Kad gambar



Pengayaan

Penutup

·         Murid menyanyikan lagu
semula dengan gerakan 
      bebas


               




Refleksi Guru Pelatih :  
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................  

Catatan Pensyarah/ Guru Pembimbing :
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………..






No comments:

Post a Comment